Få styr på kroppen efter graviditeten

Er du nybagt mor og står i en situation, hvor du har opdaget, at kroppen ikke er helt, som den var før? Selvom både graviditet og fødsel er en smuk ting, så følger der også bare nogle gange nogle ting med, man egentlig helst havde været foruden. Hvis du er en af dem, der står i en situation, hvor du har fået delte mavemuskler, så har du formentlig brug for øvelser og træninger for at kommer helt tilbage i form igen.

Delte mavemuskler har du måske i nogle forbindelser også hørt omtalt som rectusdiastase. Det er en ubehagelig tilstand, hvor de lige mavemuskler er blevet delt i to som følge af, at der har været for højt pres på. Det er ikke noget, du er skyld i – det handler om, at baby har presset på indefra, og det er ikke altid, musklerne og bindevævet har ordentlig tid til at tilpasse sig det. Derfor er det også vigtigt at få lavet øvelser, der kan hjælpe det den anden vej igen.

Find øvelser og hjælp til problemet

Der findes alverdens øvelser til delte mavemuskler, der lige så stille vil styrke din maveregion. Det er vigtigt, at man husker på, at det ikke kun er selve musklerne, der skal hele, men at bindevævet er mindst lige så vigtigt, og det er desværre noget af det, der godt kan tage lidt tid at genopbygge. Det vil altså kræve, at du har lidt tålmodighed, når kroppen skal finde tilbage til sig selv igen.

Du kan med fordel prøve at høre andre ad, hvad der har virket for dem. Måske der er nogle i mødregruppen, der ligeledes har oplevet delte mavemuskler og har gode råd at dele? Ellers kan du følge online forløb, hvor du med træningsvideoer bliver taget i hånden, så du ved, du gør noget godt for din krop.