Få bugt med dine hoftesmerter!

hoftesmerter

Mange mennesker oplever hofteskader, lyskesmerter eller smerter i låret, af forskellige årsager. Hoftesmerter kan være utrolig dybe og skarpe, hvilket mildest talt er utrolig ubehageligt. Det kan være forskelligt fra person til person, hvornår man oplever hoftesmerterne.

For nogle er det blot ved gang, for andre er det først ved løb og for nogle er det måske en konstant smerte. Det afhænger meget af, hvad der har forårsaget dine gener. Heldigvis er der hjælp at hente, til at få bugt med dine hoftesmerter.

Lige her kan du se med, hvis du selv kan nikke genkendende til at have disse smerter – her får du nogle råd til hvad du kan gøre for at forebygge disse smerter.

Hvad er årsagen til hofteskader?

Årsagen til hofteskader kan være mange. I de fleste tilfælde opstår hofteskader eller lyskeskader i forbindelse med sport. Dette skyldes, at der i sport kræves hurtige accelerationer, eksplosive bevægelser og mange gentagelser. For mange atleter ender disse skader med at blive vedvarende, hvilket ofte er grunden til, at mange atleter ikke vender tilbage til deres sport. Derfor er det utrolig vigtigt at søge hjælp til behandling af hoftesmerter, så snart man mærker til dem – i hvert fald hvis man ikke er interesseret i, at det skal gå alt for meget ud over det liv, man lever. Og det er der nok ikke nogen, der er synderligt interesserede i.

Hvad er symptomerne?

Ofte vil hoftesmerter opleves ved dagligdagsaktiviteter som at gå, løbe eller sidde for længe. Nogle vil opleve hoftesmerter om natten, hvilket kan være et tegn på inflammation. Inflammationen eller betændelsestilstanden kan skyldes overbelastning, gigtsygdomme eller et traume. Nogle oplever også hoftesmerter ned i benet, hvilket kan skyldes en irritation eller skader af nerverne, der passerer forbi hoften og i lysken.

Dette kan du gøre!

Hofte- og lyskesmerter har ofte brug for fysioterapeutisk behandling. Udover dette er der en række ting, du selv kan gøre. Du bør først og fremmest lytte til kroppen og give den en pause, hvis benene føles tunge og trætte. Du bør også altid sørge for at holde væskebalancen optimal ved at drikke omkring 2-4L vand om dagen. Derudover bør du holde dit bækken fri fra restriktioner med udspænding af lår. Og hvis du gør disse ting, kombineret med at du også snakker med nogle fagpersoner, så går du muligvis en lys fremtid uden hoftesmerter i møde.