Oplever du problemer med maven? 3 tips til en sundere mave

Der findes mange forskellige tips og tricks til at kontrollere maveproblemer. Det kan dog være meget svært at finde rundt i alle de tips og tricks, der findes og det kan dermed være overvældende og direkte uoverskueligt at skulle kaste sig ud i en kamp med sin mave.

Det er f.eks. ikke mange der ved hvad mælkesyrebakterier er, selvom det er relevant for mavens balance. Men bare rolig, for i denne artikel beskriver vi 3 kostråd, som du kan prøve, hvis du har maveproblemer, og dermed starte ud i det simple for at se om ikke det blot er en mindre ubalance. Disse tips kan hjælpe dig med at forbedre din fordøjelse og få din mave til at føle sig mere behagelig.

1. Spis hyppigere mindre måltider

Hvis du har problemer med at fordøje store måltider, kan du prøve at dele maden op i mindre portioner og spise dem oftere i løbet af dagen. Det vil hjælpe dit fordøjelsessystem til bedre at behandle maden og gøre din mave mere behagelig. Udover at spise mindre måltider, kan det også være en idé at spise fødevarer der er lettere at fordøje.

Der er nemlig visse fødevarer, der er lettere at fordøje end andre. For eksempel er kogte grøntsager, frugt, fuldkorn og magre proteiner normalt godt tolereret af personer med maveproblemer. På den anden side kan fede fødevarer, krydret mad, forarbejdede fødevarer og mejeriprodukter være mere vanskelige at fordøje og kan gøre din mave mere ubehagelig.

2. Undgå udløsende fødevarer

Alle har forskelligeudløsende fødevarer der kan give dem maveproblemer. Almindelige udløsende fødevarer omfatter krydret eller fed mad, koffein og alkohol. Vær opmærksom på, hvad der får din mave til at føle sig værre, og prøv at undgå disse fødevarer. Det er altså meget vigtigt at man forsøger at lære sin mave at kende, såfremt man selvfølgelig ikke allerede har fået konstateret nogle mave-tarm-sygdomme.

3. Hold dig hydreret

Det er vigtigt at drikke rigeligt med væske for en god fordøjelse. Vand hjælper med at nedbryde maden og flytte den gennem dit fordøjelsessystem. Prøv at drikke 8-10 glas vand om dagen.

Hvis du har svært ved at drikke så meget vand, kan du prøve at smage det til med citron eller mynte, eller måske med danskvand. Det er ligeledes vigtigt at drikke vand fordi det hjælper din krop med at optage andre næringsstoffer. Vand er f.eks. nødvendigt for optagelsen af fibre, som er vigtige for et sundt fordøjelsessystem.

Dette er blot nogle få kostråd, der kan hjælpe på maveproblemer. Hvis du har vedvarende maveproblemer, er det vigtigt at tale med din læge for at finde ud af, hvad der kan være årsag til dem.