Tre gode råd til at komme i mål med dit vægttab

Nyt år er for mange lig med nye vaner og mål. Et af de mest hyppige nytårsforsætter af dem alle er her målet om vægttab. Mange har prøvet det før, og næsten lige så mange har fejlet i takt med at motivationen er dalet som månederne går. At finde motivation til vægttab kan være svært, men hvad kan du egentligt gøre for at forbedre dine muligheder?

Uddan dig til et bedre menneske

En af de hyppigste fejl mange begår er, at de tror, at de bare kan ændre noget hen over natten fordi de lyster. Så simpelt er det desværre sjældent, og det kræver ofte hårdt arbejde og masser af hjælp af nå i mål med for eksempel et større vægttab. Denne hjælp kan du få ved at tilknytte dig en personlig træner – eller endnu bedre, ved at tage fitness uddannelser. På kurser og uddannelser som personlig træner eller fitness coach får du en række værktøjer der ikke bare gør det nemmere for dig at komme i mål med dit mål, men som samtidigt også får en kæmpe positiv indvirkning på din motivation. 

Involver andre

En teori på hvorfor det er så svært at ændre vaner går på, at det er fordi straffen for at fejle er for lille sammenlignet med den mulige gevinst. For hvad sker der egentligt, hvis du ikke lige når i mål med dit vægttab? Svaret er sjældent noget særligt. Sørg derfor for at alliere dig med familie og venner, og bed dem i fællesskab om at være med til at sætte mål og delmål for dit vægttab. Fortæl dem at du taber dig for deres skyld også, at lad dem hjælpe med at minde dig om, hvorfor du skal blive ved når det går allermest ondt. For mange skaber dette en følelse af forpligtelse overfor dem du har involveret, da det nu ikke bare er dig men jer som har fejlet, hvis ikke du når dit mål.  

Mad og søvn det vigtigste

Selvom træning er uhyre vigtigt, er det umuligt at nå i mål med et vægttab, hvis ikke kosten rettes til. Her er det klart bedste råd at få udviklet en kostplan med hjælp fra en kostvejleder eller personlig træner, som du så følger til punkt og prikke. Her skal du være særlig opmærksom på ikke at give dig selv “fridage” i starten. Fridage hvor du må synde og spise usundt er nemlig her mange falder I igen, og har du først en gang fundet en undskyldning for at spise usundt, går der sjældent lang tid til du falder i igen. Dertil skal du huske at få din søvn, da denne har en kæmpe betydning for dit kropslige energi og overskud som du har brug for, hvis du vil i mål med dit vægttab.