Mad er ikke bare mad

I dag har vi et helt væld af valgmuligheder, når vi skal købe mad, og det betyder, at mad pludselig bliver mere kompliceret, end det var engang. Der er mange forskellige ting, der nu bliver tilføjet til mad, man kan købe færdiglavet mad, og man kan finde mad, som langt fra er sundt; hvordan tager man de rette valg?

De vigtigste næringsstoffer

Menneskekroppen har brug for mange forskellige mineraler, vitaminer og næringsstoffer, men med en varieret kost burde du få det, som du har brug for. Derudover skal du også holde øje med de tre vigtige; kulhydrat, protein og fedt. Disse tre næringsstoffer er de allermest vitale for kroppen. Kulhydrat giver os energi, og sammen med den energi, er fedt og protein med til at opbygge og vedligeholde vores kroppe. Dog er det ikke altid så simpelt; der er forskel på fedt, der er forskel på energi, og der er forskel på de kilder, vi får vores protein fra.

Vælg cellemad

Mad er ikke bare mad. Cellemad er mad, som man spiser til fordel for ens celler. Her skal man behandle kroppen med kærlighed, og det gør man ved hjælp af mad, der er god for kroppen, i stedet for usundt mad, der er kun giver et øjebliks nydelse. Når man vælger cellemad, vælger man sig selv. Det kan nemlig være med til, at du holder en sund vægt, at du undgår livsstilssygdomme, og at du har det psykisk godt. Du skal ikke forestille dig et måltid kun bestående af salatblade; man kan nemlig lave mange forskellige og super lækre måltider med cellemad, der måske ikke er så fremmedartede, som du går og tror.

Fedt eller kulhydrat

Det fedt, som vi kender fra vores mad, er ikke nødvendigvis det fedt, som vi kender fra vores krop. Spiser du en fed fisk, såsom laks, suser det fedt ikke med det samme hen på sidebenene; det er i stedet for med til at bygge dine celler op. Spiser du derimod noget med sukker, som er et kulhydrat, bliver det sukker omdannet til energi, og bliver den energi ikke brugt, bliver det til den slags fedt på kroppen, der kan lede til overvægt. Ofte er det derfor kulhydrat, der er den største synder, når det kommer til overvægt, end det fedt, der er i vores mad.

Usundt fedt og sundt fedt

Dog skal du ikke tro, at du bare kan spise mad med højt fedtindhold uden konsekvenser. Der er nemlig forskel på fedt. Sundt fedt finder du i nødder, avocadoer, fede fisk og olivenolie. Usundt fedt kommer fra rødt kød og mejeriprodukter, og det er den type fedt, der spiller en rolle i livsstilssygdomme. Den sunde fedt bruger vi til vores celler, men man skal selvfølgelig stadig spise det med måde; i bund og grund handler mad om at spise de rette ting i de rette mængder.

Pas på dig selv

Som du kan se, er mad ikke bare mad. I dag ved vi meget mere om mad end før, og det betyder, at vi har en meget større mulighed for at spise sundt. Du gør dig selv en tjeneste, når du spiser sundt; du passer på dig selv.