Sådan laver du familiens sunde, varierede madplan

Det er ikke altid nemt at få idéerne til en lækker, sund hverdagsmad til hele familien, når du kommer hjem fra arbejde, og dit barn spørger, hvad I skal have til aftensmad. Af den grund tyer nogle til en madplan, som kan strukturere og skabe et overblik over ugens forskellige retter.

At lave en madplan kan være med til at skabe en variereret kost, hvor I får de vitaminer, kroppen skal bruge. Det kan fx være, I har brugt magnesium kosttilskud som supplement til kosten. Her får du nogle bud på, hvordan du nemt kommer i gang med at lave en madplan.

Saml et idékatalog

Saml hele familien til en brainstorm over, hvad I godt kunne tænke jer. Det kan være retter, I generelt er glade for, nye retter, I gerne vil prøve, eller aftensmad til de dage, hvor det gerne må være lidt nemt og hurtigt. Find også inspiration på nettet, i kostpyramiden, i madlavningsbøger eller -programmer, som får mundene til at løbe i vand.

I kan vælge at lave et idékatalog, hvor alle idéer skrives i. Du kan også lave små sedler med alle retterne, så du, når du skal lave madplanen, kan trække ugens retter tilfældigt.

Skab en mere eller mindre struktureret madplan

Når idéerne har udfoldet sig, kan du fx hver søndag åbne idékataloget – eller I kan samles om brainstormen. Det kan også være, du gerne vil lade tilfældighederne råde, og så kan du trække en ret som førnævnt.

Lav et ark med tre kolonner, hvor den første har ugedagene, den næste har menuen og den sidste kolonne har indkøbssedlen. På den måde bliver det nemt og overskueligt at se, hvad I skal have, og hvad der skal handles ind. Så er der måske kun brug for at handle et par gange frem for flere gange om ugen.