Er balloner blevet for kedelige til den moderne børnefødselsdag?

Vi udvikler os alle sammen konstant, både os selv og vores børn. Langt det fleste bliver mere teknologiske og moderne, og man får lige pludselig en lang række nye muligheder, som man aldrig har haft før.

Det er det. vi har kæmpet for – altså konstant udvikling og fremgang, som kun udvider vores horisonter. Men alt har en pris, og det gælder også denne udvikling. Flere og flere ting, som altid har været hos os, er nemlig begyndt at blive umoderne.

Børnene er dem, der oplever fremgangen og udviklingen mest. Der er konstant nye tablets, spil og gadgets, de kan give sig i kast med. Det kan bidrage til flere timers underholdning, hvilket de gamle kendinge har svært ved at konkurrere med. En fast del af den traditionelle børnefødselsdag er balloner – farverige balloner i alle størrelser og farver.

Til den moderne børnefødselsdag får ballonerne dog ikke stor opmærksomhed. Tablets og andre teknologiske vidundere har taget over.

Men er vi virkelig klar til at lade balloner uddø? Er der ikke noget fantastisk over en genstand, der emmer så meget af fest og glæde, som en ballon gør? Vi har muligheden for at købe alverdens klassiske festartikler. Om det er hatte, flag eller balloner med helium, så er det til enhver tid let at få fat i.

Er det ikke bare med at gribe denne mulighed? At vi kan videreføre noget så klassisk til vores børn, så det også bliver en traditionel ting for dem.

Går udvikling og udfasning hånd i hånd

Har udviklingen resulteret i, at når der skal noget nyt ind, skal der noget gammelt ud? Er vi nået til det punkt, hvor vi er klar til at skille os af med ting, som i de flestes øjne ikke er moderne længere? Burde vi ikke holde fast i de traditionelle og mere basale ting? Ikke kun for vores egen skyld, men også for de næste generationers.

Kulturen, som den ældre generation havde, er vigtig at videreføre til den yngre generation – ikke påtvinge, men videreføre. Ballonen er måske ikke det, som vi ville kalde kultur, men den har alligevel været en del af de flestes barndom.

Det kan være afgørende at vise den nye generation, at før tablets og diverse andre ting var det ting som disse, man satte pris på. Uden at man fortæller historien om, da man selv var barn. Den nye generation er nemlig ikke så opslugt af teknologi, som vi tror. De skal bare have chancen for at vise det.