Sådan får du penge ind fra en forfalden faktura

Når du som virksomhed sender en faktura ud til en kunde i forbindelse med leveringen af et produkt eller en service, vil fakturaen indeholde en dato, som er den sidste dato for betaling.

Som virksomhed er du selvfølgelig interesseret i, at dine kunder betaler dine fakturaer til tiden, som du kan holde gang i cashflowet og holde hjulene gang i din virksomhed.

Det sker desværre ofte, at en kunde overskrider den fastsatte forfaldsdato på fakturaen, hvilket er noget, som kan være til stor irritation for alle virksomheder.

Hvis dette sker, skal du til at bruge tid og energi på at få hevet dine penge ind, og der er en proces, som kan være svær at finde hoved og hale i på grund af de mange regler på området.

Du skal udsende rykkere, opkræve rykkergebyrer og holde styr på datoer og regler, og hvis det ikke er noget, som du har stor erfaring med, kan du med fordel benytte dig af et professionelt inkassobureau, som vil klare hele inkassosagen for dig.

Få styr på dine forfaldne fakturaer

Hvis du har fakturaer, som er forfaldne, er det vigtigt, at du har styr på alle formaliteterne i forbindelse med dine fakturaer.

Dine fakturaer fungerer nemlig som beviset for, at handelen er blevet indgået, og det er derfor også vigtigt, at du får skrevet dine fakturaer korrekt, og at alle krav er opfyldte.

Der er mange krav til fakturaer, og der er mange regler til, hvad en faktura skal indeholde, før den er gyldig. Men det er vigtigt, at du har styr på det hele, da du ellers ikke kan få dine penge ind i forbindelse med forfaldne fakturaer.

Automatisk rykkerstyring

Hvis du har styr på dine fakturaer, bliver det som udgangspunkt nemt at sætte gang i en rykkerproces og få dine penge ind igen.

Du kan nemlig integrere dit regnskabsprogram og derved dine fakturaer med inkassobureauets system, som automatisk holder styr på, om dine fakturaer bliver betalt til tiden.

Og hvis det sker, at en faktura ikke bliver betalt til tiden, vil hele inkassoprocessen blive klaret, uden du behøver at indblande dig.

Hele rykkerstyringen med gebyrer og så videre vil komme til at foregå automatisk, og du behøver derfor ikke længere bruge tid og ressourcer på at få din penge ind i igen.

Der bliver taget kærlig hånd om dine ubetalte fakturaer, og du kan på samme tid følge med i hele processen via systemet, hvor du kan se, hvordan det går med at hente dine penge.

Hvad sker der, hvis dine penge ikke kan hentes?

Inkassobureauet vil gøre alt, hvad der er muligt for at hente dine penge fra den ubetalte faktura. Der vil naturligvis blive sendt rykkere ud med rykkegebyrer, og hvis dette ikke virker, vil skyldneren også blive kontaktet via både telefonen, e-boks og så videre.

Dog sker det i nogle tilfælde, at din faktura alligevel ikke bliver betalt. Men sker det dette skal du heller ikke betale for den ydelse, som inkassobureauet leverer.